Examenstress

Examenstress is van alle tijden. Deze weken hebben veel jonge mensen ermee te maken,  want de eindexamens zijn in volle gang. Mijn dochter buigt zich vandaag over de VWO examens aardrijkskunde en natuurkunde. Ze ploetert zich er dapper doorheen. Ik kan mijn eigen eindexamenperiode nog glashelder voor de geest halen. Wat een kwelling was dat! Ik had geen enkele reden om me zorgen te maken, maar werd geplaagd door een stemmetje dat zei dat ik tóch nog kon zakken. Bij mijn dochter is zakken zelfs bijna onmogelijk. En toch heeft ze last van stress. Ze kreeg een kaart van een vriendin die haar succes wenste. Zij schreef:  ‘Niet slagen is op dit moment misschien wel moeilijker dan wel slagen, maar toch is een mooie eindlijst halen ook heel fijn’. M’n dochter weet drommelsgoed dat ze zich geen zorgen hoeft te maken. Maar stress is de emotie van angst die er soms ineens is en zich niet laat ontkennen. En zij heeft een hoge prestatie motivatie. Ze wil graag hoge cijfers halen. Wat het ook wordt; ik ben nu al apetrots op mijn hardwerkende doorzetster. Sommige examens vallen mee, sommige vallen vies tegen. En dan slaat de stress toe: ik heb dit examen verknald, ik moet nog veel leren voor het volgende examen en er is nog maar weinig tijd. Ik ben gesloopt en kan me niet meer concentreren. Het is misschien gemakkelijk om te zeggen, maar het kan helpen je te realiseren dat deze periode ook weer voorbij gaat. Gelukkig hangt je leven er niet vanaf.

Maar…… voor veel medewerkers binnen de financiële dienstverlening hangt wél hun baan en dus hun inkomen van het examen af; het inkomen van henzelf en dat van hun hele gezin. Dat is een grote verantwoordelijkheid die zwaar op de schouders drukt. Deze stress is heel reëel. In verband met de wet op het financieel toezicht (WFT) zijn deze medewerkers verplicht om voor een professioneel klantcontact de benodigde vakdiploma’s te halen. En dat doe je niet zomaar, zeker niet als je al meer dan 20 jaar niet meer hebt gestudeerd of als je de zorg voor kinderen en/of ouders erbij hebt. En al helemaal niet als je last hebt van angsten, paniekaanvallen, blokkeren door examenvrees ed.

Ik heb tientallen cliënten binnen de financiële dienstverlening begeleid naar het WFT examen. Deze mensen hebben de cognitieve vermogens om de leerstof tot zich te nemen, en toch lukte het hen niet om het examen te halen. In de meeste gevallen heeft dit te maken met belemmerende factoren en gedachten zoals:

          Ik beheers de stof, proefexamens gaan goed, maar als ik bij het examen zit blokker ik en dan weet ik niks meer;
          Ik besteed alle vrije tijd aan studeren. Als ik iets van ontspanning doe voel ik me schuldig omdat ik niet aan het studeren ben. Daardoor kan ik nergens meer van genieten;
          Mijn vader zei altijd dat ik het niet kan en dat ben ik gaan geloven;
          Ik heb enorme spanningsklachten in m’n rug schouders en nek;
          Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Hoe kom ik ooit door die dikke mappen heen.
          Het gaat me niet lukken;
          Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken, hoe ik moet plannen, hoe ik structuur in het geheel moet aanbrengen;
          Ik lig ‘s nachts te piekeren waardoor ik slecht slaap. Ik voel me de volgende dag te moe om te leren.

Het geeft me veel voldoening als cliënten hun examen halen en ik de blijdschap zie. Er valt een enorme last van hun schouders. Het geeft een flinke boost aan hun zelfvertrouwen. Ik geloof in het kunnen van mijn cliënten. We geven niet op. En toe nu toe is het altijd gelukt. Sterker nog: verschillende cliënten krijgen er zoveel plezier in om zichzelf te ontwikkelen dat ze verder gaan studeren. Hoe mooi is dat!

Meer weten? Ik help je graag verder www.modusjanssen.nl